Ingen kommentarer ennå

God advent – God Julehøytid – Godt Nyttår – I stor forventing

Jeg trodde lenge at «advent» betydde «ventetid», men har etter hvert oppdaget at ordet betyr «ankomst». Samtidig er det klart at adventstiden jo i praksis innebærer en ventetid før julen – med alt det den innebærer – rent faktisk melder sin ankomst.

Bibelen er full av historier om ventetid, men også om ankomst. Jesaja skrev – omlag 700 f.Kr.:

«For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder, og hans navn skal være: Underfull Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far og Fredsfyrste…»

Etter omlag 700 år ble dette barnet født. I et fjøs i Betlehem. Det var en lang ventetid, og det var heller ikke lett for alle å oppdage at ankomsten hadde funnet sted.

«Ventetiden» kan mange ganger oppleves utfordrende
og lang. Veien kan virke uendelig, men når tiden er inne er løsningen der – og noen ganger ser vi ikke at
«ankomsten» faktisk har vært før etter en tid.
I Johannes 11,40 står det at «Sa jeg ikke at hvis
du tror, skal du få se Guds herlighet».

Vi har endel å lære fra Salmene om det å sette ord på hva man lengter etter og hva man venter på. Les f.eks Salme 63 –  snakk med Gud – sett ord på de forventninger du har –  «Ankomsten» kan noen ganger komme på helt andre måter enn det du forventer.

Men Jesus har kommet, han er Underfull Rådgiver, Evig Far og Fredsfyrste – han kom med nåde og sannhet. La oss sammen finne ut mer om hva det betyr for oss i 2014 og sette ord på hva vi tenker og lengter etter!

Med dette ønsker vi dere alle en velsignet julehøytid og ser frem til godt fellesskap på mange plan i 2014 – enkeltmenneskers fellesskap med Gud og med hverandre, fellesskap i mindre grupper eller større samlinger. Nå i høytiden er de som har anledning velkommen til brunsj i Sollien 24 22. desember, og 5. januar. Men inviter gjerne noen hjem til deg selv eller ta en tur innom noen. Kanskje du også kan være eller komme med bønnesvaret til noen?

 

Legg inn en kommentar